Vaikse istumispraktika saladused

Pille Eikner, 26.01.2018

Vaimse edasiliikumise üheks alustalaks on igapäevane vaikne istumispraktika, mida nimetatakse ka mindfulnessi e teadlikkuse kasvatamiseks iseendas.


Alguses ei pruugi idee vaiksest istumisest olla üldse arusaadav, eriti kui peas ringlevad vastukäivad mõtted mediteerimisest ja küsimärgid selle kasulikkusest. Teised arvavad, et igasugune istumine on raske ja tüütu, osade jaoks pole päris selge see, millist seisundit tuleb üleüldse taoleda.
Jagame mõned näpunäited, mis lihtsustavad Sul alustamist:
1. Lase minna ideel, nagu oleks Sinu ülesanne istudes mingitlaadi “seisundi” tekitamine. Vastupidi – lase igasugune ootus, mida Su mõtted suudavad luua meditatsiooni kohta, vabaks (õnnelik, rahulik, zen jne). Mediteerimise lõppsiht ei ole võrreldav äri-eesmärkide saavutamisega. Sinu ülesanne pole selekteerida, otsustada, keelata või peatada. Paljudele on see esimene väljakutse – eriti siis, kui ollakse harjunud elu võtma kui pidevat tegutsemist, saavutamist ja “rügamist”, mitte kui lihtsat (olemas)olemist.
2. Istumispraktika tulemust ei saa “planeerida” – vastupidi – kõige olulisem on olla kohal selles, mis ilmneb – ka siis, kui Su mõte ütleb kogemuse kohta “kohutav, igav, valus või tüütu.” See on paljudele teine lõks loobumiseks, kui proovitakse peatada “ebasobivaid” mõtteid või katsutakse neid “ümber teha”.
3. Kui loobud ideest, et istumispraktikas pole saavutamine üldse vajalik ning lõpptulemus ei pruugi olla “positiivne” – alles siis hakkad Sa vaikselt avanema sellele, mis PÄRISELT ilmneb – see on etteennustamatu ja iga kord erinev – nii nagu iga argipäevgi on erinev. See, mis ilmneb, võib olla seotud Sinu kehaga, hingamisega, mõtetega, ruumiga või kõigi nendega korraga.
4. Vähehaaval ja tasapisi avastad, et Sinu argimeele kõrvale hakkab tekkima erk ja tundlik kohalolu, teadlikkus või mindfulness, mis avab täiesti uue nurga reaalsusele. See on väga suur samm edasi. Selles saad hakata jõudsalt kasvama, arenema ja tervenema, liikuda kordades autentsema iseenda poole.
Kui vajad mediteerimisel tuge, küsi! Black Dog joogas aitavad Sind meditatsiooni teemal Pille Eikner, Anna-Maria Annus, Riina Klemet jt. õpetajad.#blackdogjooga